"Aku adalah seorang musafir yang sedang mencari kebenaran, manusia yang mencari petunjuk di tengah kerumunan manusia, rakyat yang mengidamkan kemuliaan negaranya, kebebasan, ketenangan dan kehidupan yang sejahtera dibawah naungan Islam yang suci, aku seorang hamba yang mengenal tujuan hidup.....Inilah diriku, lalu sipakah anda?
> hassan al-Banna<

Khamis, 30 Ogos 2012

HAPPY ENDING buat JIWA-JIWA YANG SAKIT

"ASSSALAMUALAIKUM SAHABAT SEPERJUANGAN ape khabar iman ???alhamdulillah...insyaallah kheir ye.. ^_^"

 SANTAPAN AKAL,MINDA,JIWA khususan untuk sahabat2ku.....serta pesanan buat diri...

sebelum tu...korang pernah dengar tak ayat ni "kadang2 saye rase lebih baik saye jadi jahat seperti dulu ....sekarang ni saye dah tahu kebenaran nape la..jiwa saye rase semakin sakit"...      kate2 cam ni selalu kedengaran dikalangan masyarakat  kite...betoi kan??? emmmmm..

 sahabat2ku sekalian..                                                                                                                               sebenarnye mereka2 ini telah diberi petunjuk olEH ALLAH SWT lalu mereka menyedari dosa-dosa mereka dibalik tabir yang lampau.  Tapikan.........ape yang menyebabkan jiwa mereka rase terseksa sedangkan mereka sepatutnye berasa tenang dengan kebEnaran????           Tak perlu la..kot...bercakap tentang mereke2 ni...sedangkn diri saye sendiri pernah mengalami perasaan dilema sebegini rupe....   Selepas jer selesai tazkiah yang membekas di jiwa, saye terase cam nak hempok kepale saye ni gune bantal  Ben 10 yang baru saye terima dari adek saye pastu rase cam nak guling2 sampi pitam . Tetapi..jiwa saye tetap rase tak tenang rase gelisah umpama ayam berak kry0n..haha..hodohnyer..hee..

Sahabat2KU   ..SEbenarnye apabila kite merasekan  keadaan yang macam ni kite patut rase bersyukur kepada ALLAH SWT. ini kerana ,ALLAH sedang membimbing kite untuk kembali kepada islam yang sebenar . Kesakitan hati kite sebenarnye ade peperangan yang dasyat sedang berlaku  di dalam hati antara ISLAM dan JAHILIYYAH .

 TIADA JALAN TENGAH  ^^,

Saye sedar  tiada jalan tengah di antara keduanyer. Sama ade kite masuk islam secara kafaah (menyeluruh) atau kite membiarkan diri kite di perintah oleh al-hawa dan jahiliyyah . Jika kita cube mencampuradukkan keduanya,maka ia akan jadi seperti yang saye sebutkan  diperenggan atas  , psycho sekali berguling-guling macam dah kene rasuk bayangan kak Limah .. (>_<)        

 FIRMAN ALLAH SWT yang bermaksud :

"kami beriman kepada setengah dan kafir kepada yang lain," dan mereka hendak mengambil jalan tengah antara demikian itu.Mereka itu ialah orang yang benar-benar kafir"     (an-Nisa' : 150-151) 

BEBANAN JIWA^^,
islam akan menjadi berat jika disempitkan kepada ibadah sahaja atau aqidah semata-mata. Dan islam akan menjadi lebih membebankan jika orang tersebut sangat sayang untuk meninggalkan  jahiliyyahnye. Yelah tak mungkin satu hati tu..dapat menampung dua kecintaan. Salah satu itu pasti akan dicuranginye.
Itulah yang utama dalam maudhu' ni..apabila kita sukar untuk memisahkan jiwa seorang muslim daripada kecintaanya kepada hawa nafsu . SEsetangah itu pasti akan ade yang akur pade tuhan nafsu kerane benar2 inginkan darjat yang tinggi serta pujian daripada manusia . Akhir ceritenye pun berakhir dengan jiwa2 yang tidak tenang kerana mengejar kepuasan yang mustahil macam cerite SanG kURE-kuRe yang cuba mEngejar peLaNGI ....
Sepertimana FIRMAN ALLAH SWT yang bermaksud :

 "Tidakkakh engaku melihat leadaan oarang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan yang dipuja lag ditaati ? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya agar jangan sesat " (al-Furqan :43)

 SAHABAT2KU .... ^^,

jika kita benar2 mencelupkan seluruh jiwa raga kita ke dalam islam, kite akn dapat lihat betapa ISLAM ITU SANGAT INDAH , SEMPURNA DAN MENYELURUH...ISLAM ADALAH AGAMA YANG SEMPURNA ..                                          umpama Span yang dicelup dengan baik  kedalam cat kuning, ..mengahsilkan watak yang gembira ...                 

(^_^)v    SAHABAT PEMBACA YANG BUDIMAN LAGI DIKASIHI ALLAH INSYAALLAH ku kongsikan sisipan ini buat tatapan bersama , mudah2an ade hikmah yang terpancar untuk renungan kita bersama...insyaallah..

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan