"Aku adalah seorang musafir yang sedang mencari kebenaran, manusia yang mencari petunjuk di tengah kerumunan manusia, rakyat yang mengidamkan kemuliaan negaranya, kebebasan, ketenangan dan kehidupan yang sejahtera dibawah naungan Islam yang suci, aku seorang hamba yang mengenal tujuan hidup.....Inilah diriku, lalu sipakah anda?
> hassan al-Banna<

Jumaat, 25 Januari 2013

memory TUBA KIZ KURAN KURSU (part 2)

alhamdulillah.......

entry kali ini aku akan membawa kalian bersama dalam kenanganku....
emmm...alhamdulillah.....
TUBA KIZ KURAN KURSU @ TAHFIZ AL QURAN DARUL TUBA

desiran angin yang bertiup membawa bersama khabaran rinduku pada kalian, pada kenangan kita  semua....
terkenang sejenak pada akhir sesi persekolahan mase tu ..last darjah 5 ta silap..em..na msuk darjah 6 ...
emak dan ayahku ingin mendaftarkan diriku kesekolah tahfiz...didaerah tangkak......
allahurabbi.....diriku masih kecil...masih ingin duduk bersama emak dan ayah..masih perlukan mereka...ye masih....perlukan mereka ....
aku memberontak,aku menangis, yang aku tak nak duduk diasrama.....tak nak,tak nak,tak nak,.........
apalah nasibku kena duduk di asrama......"hmmmmmm "...........

masihku ingat lagi sewaktu sesi temuduga...macam-macam mudhirah tue tanya kat aku....,waaaaaaaaa.....apa yang aku nak jwab nie..dah la..kecik lagi kan...emm...jawab jer la...nak taknak..."dah bersedia ke nurul nak duduk kat sekolah nie....." tanya mudhirah tahfiz itu kepada ku...... aku memandang emakku dengan muka yang ..haa..tak tau la nak cakpa camne...aiyooo....lalu menjawab  dengan anggukkan...yang tidak berapa nak angguk.....layu...jer muka..aku... dah la mata kuyu kan....heehehehehe.....

keputusan tidak tahu lagi sama ada aku lulus atau tidak dengan temu duga tempoh hari.....
berlalu dan berlalu...masa itu........ tanggal 10 januari 2002..aku diterima panggil masuk ke sekolah tahfiz itu...emmm..berat sungguh kakiku melangkah untuk ke sekolah itu.....

hari pertama di tahfiz itu....ramai sangat kawan-kawan yang aku jumpa...emm yang sebaya pon ada...yang kecil daripada aku pon ada....allahurabbi.....hebatnya perjuangan mereka.....tapi aku...sampai bila nak macam nie.....ooooooowwwwwhhhhhh...tidddaaakkk...

emmm...setelah selesai minggu suai kenal kami....pelajar2 baru duduklah diasrama yang telah ditetapkan...
aku nak bagi tahu sikit....tentang sistem sekolah tahfiz nie....sekolah tahfiz ni...menggunakan sistem hafalan turki...sebab pengasasnye dulu pernah belajar diturki ...emm...aku mula2 masuk...satu happak pon ta faham...pe mendenye sistem nie....bermulanya dari kelas kelancaran iaitu kelas untuk memperbaiki segala bacaan al-quran,makhraj huruf..emmm,,paling tak tahan sekali bile belajar talaqi masa kat kelas nie...gune..lagu turki.....heee.... (rase cam nak tergelak pon ade)....
selepas dari kelancaran dan lulus ujian untuk ke kelas hafalan kalo bahasa turkinye..hafizlik sinifi....emm..kalo lulus dari ujian naiklah kami ke kelas hafalan nie....
Suasana di kelas kelancaran

yang membuatkan aku jelesnye...kat diorang2 nie...sebulan 2bulan jer duduk kat kelas kelancaran aku..........masyaallah3~~..lamo deh...hohoho...huh , tu la asyik main2 jek..pastu tido....mane taknye...memang patutla..kot duduk kat kelas kelancaran tu lame2....adoy2....tension deh....wink3~~~

kalo korang nak tahu lamo tak lamo nye aku nie duduk kat kelas kelancaran tue...huuhuhu....5 bulan berlalu...alhamdulillah...akhirnye.....terbang juga aku ke kelas hafalan ... (^_^)v



Tiada ulasan:

Catat Ulasan