"Aku adalah seorang musafir yang sedang mencari kebenaran, manusia yang mencari petunjuk di tengah kerumunan manusia, rakyat yang mengidamkan kemuliaan negaranya, kebebasan, ketenangan dan kehidupan yang sejahtera dibawah naungan Islam yang suci, aku seorang hamba yang mengenal tujuan hidup.....Inilah diriku, lalu sipakah anda?
> hassan al-Banna<

Sabtu, 19 Januari 2013

wiNTer sONAtA diDataraN SYAM (MU'TAH)

     9 Januari 2013 tarikh keramat yang akan aku ingati sebagai pelajar baru dibumi Jordan ini yang mana pada ketika ini butiran-butiran halus dari langit memutihi segenap ruang pekan yang berada di Mu'tah ini ...
subhanallah begitu.....terujanya aku dalam erti kata yang lain "jakun"...

       Kami menerima berita yang mana pada tarikh ini salji akan turun kerana hujan batu sudah mula turun dalam keadaan yang sangat lebat "aduh sakitnya" jerit aku serta sahabat-sahabatku yang lain ketika keluar dari dewan peperiksaan tapi kesakitanya tidak terasa kerna ditenggelami dengan perasaan gembira...nampak sangat aku serta sahabat-sahabat yang lain tidak sabar menunggu kedatangan sang salju...
teringat pula aku pada malam sebelum turunnya sang salju , aku menerima panggilan dari seseorang "terkejut makkkk"... heehehe..bunyi telifon bimbitku membuat kan aku cepat-cepat bingkas bangun.....

"hello ,assalamualaikum dah bangun ke nie ??? "
"................. ", aku membalas dengan gaya suara yang agak mamai kepala pusing .. heeeeee ...
"cuba tengok kat luar " pinta teman aku yang seorang nie...

     Cepat-cepat aku bangun pergi kedepan pintu untuk membukanya , wahhhhhhhhh .. terpanar ,teruja seketika melihat pemandangan yang ketika itu putih semuanya dihadapan rumahku . subhanallah........
rasa gembira melihat sang salju berebut-rebut sambil menari-nari diruang angkasa sebelum jatuh gugur kebumi....

"subhanallah"......

Aku begitu  seronok sangat apabila tadabbur surah an-nur ayat 43 , dengan mafhumNYA yang bermaksud :

"Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menjadikan awan bergerak perlahan, kemudian mengumpulkannya, lalu Dia menjadikan tompok-tompok,lalu engkau melihat hujan keluar di celah-celahnya, dan Dia (juga) menurunkan (butiran-butiran) AIS dari langit, yaitu dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakanNya (butiran-butiran ais) itu kepada siapa yang Dia kehendaki dan dihindarkan dari siapa yang Dia kehendaki. "


salji yang turun pada malam tadi meruntun-runtun perasaan aku ingin ke jamiah  dalam keadaan berjalan kaki bersama sahabat-sahabat  , sempat juga mencapai kamera ...mana tahu bisa jadi kenang-kenangan =)



     Jam menunjukan 10.00 pagi ,tapi apakan daya  jalan menjadi lecak dan licin menyukarkan aku untuk berjalan kaki , tetapi kesukaran itu hilang apabila keseronokkan dan keterujaan berkobar-kobar untuk bermain salji bersama  sahabat-sahabat . Aku bersama sahabat - sahabat berjalan tenang sambil menjamu pandangan , mengambil satu dua gambar , dan kadang-kadang rasa gembira apabila melihat hembusan nafas menjadi kepulan asap putih .


     Setiap tempat yang kami  jalan pasti ada kepingan gambar yang akan diambil , maklumlah sanfurah =)  sampai sahaja ditapak peperangan Mu'tah ..destinasi yang sangat indah kawasanya memutih , kakiku tidak mampu untuk meneruskan perjalanan ke jamiah apabila merasakan jari jemari tangan dan kakiku merasa beku  ..membuatkan ...aku bergegas untuk pulang kerumah kerana sudah tidak tahan dengan cucukan sembilu kesejukkan , dalam keadaan berjalan pulang dalam keadaan berjalan kaki hujan dan titisan ais turun , sakit juga terasa apabila ada yang masuk terkena mata ....tetapi ada yang membuatkan aku berfikir seketika......
  
    Aku tidak tahu pun rezki apakah yang  ALLAH mahu turunkan dari langit . Kalau pada malam itu salji yang ringan turun dan pada keesokkannya titisan air batu yang sedikit keras turun......alhamdulillah semuanya ada hikmah yang baik daripada NYA  . Hebatnya ALLAH , sehingga tak tercaoai dek akal manusia , pentingnya pada kita hanyalah berdoa moga-moga setiap apa yang ALLAH turunkan itu kita terima sebagai satu kebaikkan dari ALLAH .











 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan