"Aku adalah seorang musafir yang sedang mencari kebenaran, manusia yang mencari petunjuk di tengah kerumunan manusia, rakyat yang mengidamkan kemuliaan negaranya, kebebasan, ketenangan dan kehidupan yang sejahtera dibawah naungan Islam yang suci, aku seorang hamba yang mengenal tujuan hidup.....Inilah diriku, lalu sipakah anda?
> hassan al-Banna<

Selasa, 8 Januari 2013

INDAHNYA UKHUWAH


BISMILLAH...... 
Persahabatan yang diwarnai dengan warna-warna keikhlasan dan kejujuran adalah persahabatan yang sangat suci perhubungannya.Tiada kepentingan diri dan tiada di dalam hati untuk mengaut kepentingan diri atau apa-apa yang bersifat duniawi.


Sebagaimana Umar Al-Khattab ada berkata:

“Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur. Hiduplah dalam lingkungan mereka kerana mereka merupakan perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu susah"  



Allah telah  mengingatkan hamba-hambanya tentang rahmat-Nya yang besar serta mengajak mereka kepada perpaduan serta menjauhi perpecahan dengan firman-Nya yang bermaksud:

“Dan berpegang teguhlah kamu semua dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika mana kamu semua bermusuhan lalu Allah menyatukan di antara hati-hatimu maka kamu menjadi bersaudara dengan nikmatnya. (Ali Imran: 103)


Sabda Baginda SAW yang membawa erti:

“Ikatan iman yang paling kuat ialah kasih sayang kerana ALLAH dan marah kerana ALLAH”

(Hadis riwayat Ahmad daripada Al-Bara’ Ibn Azib)

Sahabat sejati juga ibarat pendorong impian untuk mencapai
kejayaan...^_^
Sahabat berhati mulia ibarat lampu penyuluh yang akan membawa kita ke jalan ALLAH...♥ ^_^
                                         SAYANG KAMOOOOOOOO KERANA ALLAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan